Thursday, February 26, 2009

Ultimate

10 zasad Ultimate:

1. Boisko.
Gramy na boisku o wymiarach 64 x 37m z dwoma strefami obronnymi długości 23m każda, znajdującymi się na obu końcach pola gry.
2. Rozpoczęcie gry.
Przepisowy mecz na trawie rozpoczynają drużyny składające się z 7 zawodników przebywających na boisku. Każdy punkt rozpoczyna się od ustawienia się zawodników obu drużyn na liniach bronionych przez nie stref, a następnie drużyna broniąca wyrzuca dysk (wykonuje tzw. pull) w stronę drużyny atakującej, tak by w trakcie jego lotu zdąrzyć dobiec do przeciwnika i poprawnie ustawić się w obronie.

3. Zdobycie punktu.
Za każdym razem, kiedy druzyna atakująca wykona udane podanie w strefę obronną przeciwnika, dostaje 1 punkt. Po każdym punkcie następuje wznowienie.

4. Dysk w grze.
Dysk może przemieszczać się po boisku w dowolnym kierunku, poprzez wykonanie podania do innego zawodnika. Zawodnicy jednak nie mogą poruszać się z dyskiem i są zobowiązani do jak najszybszego zatrzymania się, jeśli łapali dysk "w biegu". Zawodnik posiadający dysk ma 10s na wykonanie następnego podania, podczas gdy jego obrońca wylicza upływający czas. Jeśli obrońcy uda się wyliczyć zawodnika atakującego, zaznacza to hasłem "stall out", a jego drużyna zyskuje dysk.

5. Zmiana posiadania dysku.
Kiedy podanie nie jest udane (np. wychodzi poza boisko, upada na ziemię luz jest zablokowane), drużyna broniąca natychmiastowo przejmuje dysk, stając się drużyną atakującą.

6. Zmiany.
Zawodnicy nie biorący udziału w grze, mogą zmieniać zawodników grajacych, wyłącznie po zdobytym punkcie lub podczas czasu wziętego z powodu kontuzji, chyba że lokalne przepisy stanowią inaczej.

7. Brak kontaktu.
Wszelki kontakt fizyczny pomiędzy zawodnikami, jak również uderzenia i zasłony są zabronione. Jeśli do kontaktu dojdzie, następuje faul.

8. Faul.
Kiedy zawodnik celowo dopuszcza się kontaktu fizycznego z innym zawodnikiem, następuje faul. Jeśli faul przerywa pomyślną dla atakującej drużyny akcję, gra wznawiana jest jakby do faulu nie doszło. Jeśli zawodnik faulujący nie zgadza się z decyzją dotyczącą faulu, akcja jest powtarzana.

9. Brak sędziów.
Zawodnicy są odpowiedzialni za ich faule i decyzje oraz sami rozstrzygają spory. Sportowo.

10. Spirit of the Game.
Głównymi założeniami gry w Ultimate są sportowe współzawodnictwo i czysta walka. Niemniej jednak mimo, że rywalizacja jest jednym z najważniejszych czynników gry, nie powinna ona nigdy brać góry nad wzajemnym szacunkiem zawodników, przestrzegania zasad i podstawową przyjemnością gry.

(za ultimatehandbook.com)

8 comments:

  1. ziom szacun za kolejną inicjatywę w postaci filmiku.

    ReplyDelete
  2. jou, sprawdźcie ziomków w pamarańczach, sędziowie odpowiedzialni za outy i iny. trzeba będzie kiedyś o tym pomyśleć na naszych turniejach, bo za dużo przewałów u nas z tym jest :P

    ReplyDelete
  3. to obserwatorzy, a nie sędziowie..trochę na luźniejszej zasadzie to działa.

    ReplyDelete
  4. Może i obserwatorzy, ale na pewno biorą udział w akcji i wyraźnie sygnalizują czy dysk był in, czy też nie.

    ReplyDelete
  5. Bajeczny sport, pozazdroscic pasji, zycze wam zdobycia 12 oskarów ,
    podobaja mi sie opisy kojiro i miro, są w dechę (nie wiem jak to si etera mówi po młodziezowemu :)

    ReplyDelete
  6. Ja też nie wiem jak mówi się po młodzieżowemu, ale na treningi zapraszamy! To wciąga.

    ReplyDelete